adhuca't

Blog d'agitació lingüística personal i reflexions vàries

167 L’Arboç, a Vilanova

A la feina, un company s’esparvera quan et sent dir Arboç amb una o ben oberta. Ja hi soms! És ben bé que aconseguir que un vilanoví marqui el timbres de les es i de les os… correctament requereix molta i molta paciència. Potser ho mig aconseguirà, com és el meu cas, però sempre serà a còpia de repetició i de parar-hi orella (i tot plegat per exigències del guió, ja que no deixa de ser injust ensenyar a accentuar 25 persones sense que el professor prediqui amb l’exemple).

Tornant a l’Arboç, al cas, no pas al poble, arrufo el nas i faig les consultes pertinents a quatre informants vilanovins de confiança. Faig servir un mètode tan fiable com el xat del Facebook. Obtinc els resultats següents:

C. Benet: “No sé com la faig, però diria que és més aviat oberta.”

A. Bardí: “Tancada. Ai, no! La faig com talòs. Això és oberta?”

E. Alsina: (després de l’explicació corresponent sobre com sona una o oberta i una de tancada) “Tanca, com a gol, oi?”

A. Vidal: (enquesta in situ) Pronuncia Arboç (lleugerament oberta). I córrer exactament igual…

Us deixo la interpretació de tot plegat a valtros.

Anuncis

11 comments on “167 L’Arboç, a Vilanova

  1. Reflexionem-hi
    07/09/2011

    Uf, uf, jo és que de plantes i arbres vaig molt malament… puc confessar que he hagut de buscar la paraula per saber què era?? És evident que si no sé ni què és menys sé com la (no) pronuncio…

    Quant de temps, veig que m’he saltat unes quantes entrades :S En algun moment de les matrícules segur que tinc temps i faig de bona fan!

    • Mireta, we missed u!

      Parlem d’un poble…

      • Reflexionem-hi
        08/09/2011

        Ja deia jo…per què ho escriurà amb majúscules…?? Encara estic de “vacances”, és una bona excusa?

        Per cert, l’altre dia vaig tenir un “pique” (cap Piqué, de moment) amb una filòloga per un gelat. Jo deia que el comprava a la geladeria i ella que el comprava a la gelateria… Després d’uns dies de pensar que jo era l’equivocada se’m va acudir mirar l’Optimot (és que estic de “vacances”, recordes?) i vaig descobrir que totes dues teníem raó!! UF..

      • afbourdiol
        10/09/2011

        Visca! Hi he estat pensant i no se com en dic, jo… Diria que “gelateria”… Quines dentetes el viatge, nena! 😛

  2. Montse
    07/09/2011

    Mmm… segur que és oberta?

  3. Adrià
    07/09/2011

    Sent del poble veí, calafell, he de dir que sempre lhe sentida ben oberta. Però naltros també fem coses estranyes amb les vocals xD

    • Adrià, benvingut! Així a Calafell també us grinyolen/trontollen les vocals? Caram, no sabia que arribava tan avall…

  4. ficahilallengua
    22/09/2011

    M’agraden molt les entrades en què parles de les particularitats fonètiques de Vilanova… En podries fer un estudi. Per exemple, he pogut constatar que la o de poma la feu un pelet oberta (sense ser-ho del tot). Passa el mateix amb la primera de sobretot. I amb estona, em penso… oi?
    No cal dir que totes aquestes jo les faig tancades, i també la d’Arboç…

  5. Marta
    22/09/2011

    T’ho escric de nou amb les cursives ben posades…

    M’agraden molt les entrades en què parles de les particularitats fonètiques de Vilanova… En podries fer un estudi. Per exemple, he pogut constatar que la o de poma la feu un pelet oberta (sense ser-ho del tot). Passa el mateix amb la primera de sobretot. I amb estona, em penso… Oi?
    No cal dir que totes aquestes jo les faig tancades, i també la d’Arboç…

    • AlexFiB
      23/09/2011

      Un tastet: http://www.udg.edu/Portals/3/AJL/Callej%C3%B3n%20i%20Mateu_Joan-Pau.pdf (ja veus que ja se n’han fet estudis)

      La veritat es que el fenomen depen moltissim del parlant que ensopeguis: n’hi ha que ho tanquen tot, que ho obren tot (per “corregir” el defecte), que ho fan coherent (es a dir, totes les es i les os igual) i els qui tenen un poti-poti important ja que miren d’obrir i tancar pero de tant en tant deixen anar una monja o un bou tancats, o un apropo i una cort oberts. Jo soc del darrer grup. 🙂

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 07/09/2011 by in dialectes, pronúncia.

Entrades anteriors

Comptador de lletraferits