adhuca't

Blog d'agitació lingüística personal i reflexions vàries

Trelats 2: Aligria

A Gavà, després que la relativa gentada contribueixi a atapeir el vago, sento algú que esbufega al meu darrere. Després de percebre el mutis immediat de la resta de viatgers, dedueixo sense girar-me que s’incorpora a la travessia algú passat de copes. Sento com entropessa amb tot el que es troba, seu maldestrament i comença a emetre sons guturals, en el que representa una amalgama d’a) esbufecs, b) renecs i c) motius dels renecs inintel·ligibles. No goso tombar-me, no fos cas que hi estableixi contacte visual i em toqui torejar aquest brau (d’Osborne). La resta del vagó roman callat (o callada).

Per acabar-ho d’adobar, irromp a l’escena un home aparentment romanès, si més no de l’est, músic de torn. És el que duu com a instrument aquella espècie d’harmònica feta amb tubs de fusta i que dedueixo que deu ser d’origen peruà. Una combinació acollonant. Se’m col·loca al darrere. No sé pas si tocarà el seu tema estrella o avui canviarà. Ens convida a escoltar-lo. “Una poquito de misica para aligria.”

Aprofito l’avinentesa per tombar-me i escatir que a) el romanès amb instrument andí no acompanya pas amb la cara la invitació a l’”aligria” que demana i b) el toro d’Osborne va massa pet perquè s’adoni que el guaito completament girat. Ara ronca profundament.

I arriba la cançó de l’”aligria”: una versió d’aire de Bésame mucho, amb l’afegitó, i la dificultat, que de cada tres notes el músic de l’est n’encerta una. Em torno a girar i la postal es espaterrant: el romanès que demana cofoisme amb uns ulls més tristos que un dia plujós d’hivern amb ressaca i, de fons, el senyor Osborne, arrepapat al seient amb el cap penjant cap enrere i roncant com una vaca.

Torno a mirar cap endavant i em ve al cap una frase: “Una poquito de aligria”. No puc evitar esclafir a riure, mentre sento tal himne de l’alegria i observo la gent que tinc al davant amb els ulls esbatanats. Espectacul·lah!

14 comments on “Trelats 2: Aligria

  1. Montse
    22/04/2011

    Hahaha! Molt escaient això de l’Osborne. Propera parada Viladecans? 🙂

  2. Montse
    23/04/2011

    Per cert, em sembla que mai m’acabaré d’acostumar al verb “entropessar”. Tan bonic que és un bon ensopegar (el transitiu i l’intransitiu)

    • afbourdiol
      23/04/2011

      Jo no el faig anar mai; en canvi, m’encanta l’altre, sobretot transitivament. He de recon’eixer que aquest ‘us rectiu me’l va encomanar alg’u de Begues. 😉

      ‘Es ben be que de vegades als lletraferits ens agrada fer de fun’ambuls…

  3. Marta
    24/04/2011

    Un retrat ben pintoresc i realista!
    Per cert, jo també, com la Montse, faig servir ensopegar i mai entropessar (per bé que també es ben maco!).

    • 'Alex FiB
      26/04/2011

      Et confeso que jo tamb’e sempre uso “ensopegar”. Era per assegurar-me algun comentari. 😉

  4. Marta
    26/04/2011

    on ho diuen, això d’entropessar? Per Tarragona?

    • 'Alex FiB
      27/04/2011

      Segons el DCVB, i com diria Obrint Pas, ve “del sud”… Bon nas, Breu! 😉

  5. Reflexionem-hi
    26/04/2011

    Jo deia fins fa no gaire “trupessar” i em quedava tan ample. M’ha fallat el d’Osborne, estava segura que es posaria a ballar intentant grapejar alguna passatgera…

    • 'Alex FiB
      27/04/2011

      Aquest cop la realitat s’ha quedat curta, doncs… T’asseguro que no podia ni ballar…

  6. Jaume
    14/05/2011

    Caram, cada vegada sóc més analfabet… qui de Begues et podia comentar alguna cosa…

    • 'Alex FiB
      19/05/2011

      Jo diria que cada vegada ets m’es cr’iptic… No entenc re… 😉

      • Jaume
        19/05/2011

        doncs, ho deixem així. 3/24

      • 'Alex FiB
        20/05/2011

        Ella… corriva contenta…

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 22/04/2011 by in trelats.

Entrades anteriors

Comptador de lletraferits