adhuca't

Blog d'agitació lingüística personal i reflexions vàries

CXXXII Les veritables eleccions al Parlament

“Artur Mas guanya les eleccions, seguit molt de prop de Joan Puigcercós. Junts, sumen gairebé les tres quartes parts de l’arc parlamentari. Els segueixen, a molta distància, Joan Herrera i Albert Rivera, i queden gairebé sense representació parlamentària Alícia Sanchez-Camacho i José Montilla.” Ai las!

Si fa un temps, dedicava una entrada per escatir quin candidat a la presidència del Barça triaríem si ens haguéssim  de cenyir a la qualitat (i no pas a la quantitat ni a l’embalum) de les seves paraules, compleixo la promesa i repeteixo l’experiment, aquest cop, amb els candidats a la presidència del Parlament.

Repeteixo el barem de correcció: greus, 3 punts (elisió de pronoms, ús de perífrasis impròpies, etc.); així així, 2 punts (ús indegut d’algunes preposicions, ús de barbarismes més o menys “acceptats”, etc.), i lleus, 1 punt (pronúncies relaxades però genuïnes, “errades de D”). Segurament podríem discrepar sobre el “barem de correcció”; he intentat no ser gaire heavy

Per fer-ho, he analitzat els primers 45” d’intervenció de cadascun dels candidats durant el debat de TV3.

Artur Mas, ‘el Guapo’. No deixa de colar coixins fonètics pertot: en aquí, en a Catalunya, en a mi… Diu ‘Catarunya’.

GREUS: el àmbit

3 punts

José Montilla, ‘´mister Vàlium’. Ha millorat les sonores, de mica en mica. Amb tot, n’hi ha una que la fa sempre bé: crisi.

GREUS: porque, neutralitzacions, mitxà/mitxançant, sonores, pues, idònio, com no, por

AIXÍ AIXÍ: primer en parlar

LLEUS: am’avals

27 punts

Joan Puigcercós, ‘el Pomes Agres II’. Té un vocalisme curiós, gràcies al seu gironí. Té pronúncies de iaio.

LLEUS: mentres, tinguent, quansevol, auroport

4 punts

Alícia Sánchez-Camacho, ‘Flor de Lis (dir-lis)’. Més d’una persona m’ha comentat que li sembla que l’accent que fa és forçat.

GREUS: estem aquí, dir-lis, de ocupació, baixar impostos, mitxana, ademés, consegueix

AIXÍ AIXÍ: esforçar-se en internacionalitzar

LLEUS: atra, namés

25 punts

Joan Herrera, ‘l’Esprimatxat’. També li grinyolen les sonores, tot i que les domina més que en Montilla.

GREUS: CEO (llegida a la castellana), baixar impostos, classe mitxa, sonores

LLEUS: vem ajudar

12 punts

Albert Rivera, ‘l’Imprudent’. Quan parla en català, ho fa amb el típic accent barceloní, amb les neutres un pèl massa obertes.

GREUS: neutres, pitxor, sonores, porten 30 anys, baixar impostos

AIXÍ AIXÍ: algunes neutralitzacions

LLEUS: nosatres

18 punts

 

I ara, qui en tingui ganes, que n’aprengui (sort que no es va descuidar el clític), i analitzi en Laporta. 😛

I després, a qui li faci ganes, podeu escoltar els candidats parlant en anglès (part dreta, aneu baixant).

Anuncis

15 comments on “CXXXII Les veritables eleccions al Parlament

  1. Reflexionem-hi
    30/11/2010

    El Senyor Vàlium és la prova que a base de molt repetir-les, les sonores s’acaben usant correctament, doncs!

    • afbourdiol
      02/12/2010

      Digue-ho a classe, digue-ho a classe, que ja haurien de començar des del bàsic! 🙂

  2. Marta
    30/11/2010

    És cert que el senyor Vàlium ha millorat molt pel que fa a la llengua; jo també ho vaig pensar. La sonora de ‘crisi’ l’ha hagut d’aprendre amb la pràctica… 😉
    De debò que el ‘Guapo’ diu ‘Catarunya’? No ho havia sentit mai, això!
    Realment, és ben trist que en general els polítics passin tant de la llengua. És un tema que no els amoïna gens.

  3. Marta
    30/11/2010

    És cert que el senyor Vàlium ha millorat molt pel que fa a la llengua; jo també ho vaig pensar. La sonora de ‘crisi’ l’ha hagut d’aprendre amb la pràctica… 😉
    De debò que el ‘Guapo’ diu ‘Catarunya’? No ho havia sentit mai, això!
    Realment, és ben trist que en general els polítics passin tant de la llengua. És un tema que no els amoïna gens.
    Per cert, bona anàlisi!

    • afbourdiol
      02/12/2010

      Vols dir que ha millorat gaire? Em sap greu, no sóc pas de criticar-lo, però jo trobo que hauria d’haver millorat més. Ho llegeix tot!

      I bé, en Mas i en Puigcercós encara, no? Bé, deuen ser els únics catalanoparlants nadius dels candidats…

  4. Marta
    02/12/2010

    Però a banda de ser o no catalanoparlant nadiu (l’Herrera i la Sánchez-camacho també ho són, no?), trobo que cal esforçar-se una mica més: no parlar com si fossis a casa teva… Tenir una consciència de la formalitat del teu discurs i no dir segons què…

    • Joan
      04/12/2010

      La novetat dels darrers anys és que els candidats siguin propers, que facin esforços per semblar un més de la família. Per això, crec, parlen massa relaxats.
      Però vaja, tampoc no podem dir que hi hagi un mal nivell. En Mas fa errades d’oralitat que, per bé que no són escaients per a un discurs públic, formen part de la llengua més nostrada. Igual com en Puigcercós (amb qui em veig reflectit a nivell fonètic i lèxic!). No crec que l’Herrera sigui castellanoparlant, simplement que ha nascut a Barcelona. La Camacho, sí. Però el fet d’haver crescut fora de la gran metròpoli li ha permès fer-ho força, força bé (llevat, és clar, d’aquest “dir-lis” espantós). I en Rivera no es mereix ni que el mencionem.

      • Joan
        04/12/2010

        Ai, que em deixava el Molt Honorable perderdor!
        Si bé ha fet força millores d’ençà que és al càrrec, no era el moment: duia 20 anys a primera línia política (Ajuntament i Diputació), on ja hauria d’haver-hi esmerçat esforços.

      • Marta
        04/12/2010

        Home, Joan, jo sóc de Barcelona i dic bé les sonores… Parlar bé el català és independent d’haver nascut a la capital o no! Un dia hauríem de parlar d’aquest tema més detingudament…

      • afbourdiol
        05/12/2010

        Joan,

        Estic completament d’acord amb això que miren de ser més propers lingüísticament. Tot i així, m’he dedicat a fer un recull del reguitzell de barbarismes i barbaritats que han deixat anar aquest dies i ‘déu li’n do’, que diria qualcú… No hi ha mal nivell? Em sap greu, però no ho subscric. Dels sis grans candidats, només tres tenen una fonètica adequada (al cap i a la fi, un dels aspectes cabdals). Quin certificat hem de demanar als nostres representants?

      • afbourdiol
        05/12/2010

        Marta, completament d’acord amb això de les sonores. Per això mateix dubto que l’Herrera o en Rivera siguin catalanoparlants nadius. No és que hagi de ser condició sine qua non, quina visió lingüística més esbiaixada tindríem, però no crec que sigui demanar gaire que facin les sonores allà on calen.

      • Joan
        12/12/2010

        Disculpeu que hi insisteixi: un barceloní nadiu té més problemes fonètics que els que habitualment es presenten fora de la gran capital. I no només té perquè ser efecte d’una llengua materna castellana, sinó d’haver estat molt en contacte amb aquest idioma (i no em refereixo al parlant en si, sinó a la llengua nostra mateix!). Per sort, deveu ser molts els qui us atreviu a sonoritzar les esses, però no és tan corrent com això. Tota la meva família política, per posar un exemple, és catalanoparlant i les esses i algunes neutres són una casa de barrets!

        Alexandre, pel que fa a la fonètica adequada… suposo que n’han sortit cinquanta-mil debats a classe (amb neutra final!). Entre una pronúncia adequada i una de natural hi ha un bon salt. I el fet d’haver nascut a capital canvia les coses. Però vaja, tenim un emplaçament a discutir-ho…!

        *Quan dic que les sonores no es fan bé, no vull dir que no se n’hi faci cap, de bé. Vull dir que “casa” o “rosa ” es diu bé, si bé altres paraules menys corrents indueixen a dubte!

      • afbourdiol
        12/12/2010

        Joan,

        Disculpat per la insistència. Com més debat, millor! 🙂

        Partim de la base que, com més al nord de Barcelona (i més al sud, i a l’oest, i fins i tot cap a l’est, nedant/nadant un poc), la salut del català és millor. Millor quant a l’ús (quantitat), millor quant a la forma (qualitat). És vox populi que la teva variant sempre s’ha considerat ‘la millor variant’, i quan els gossos borden és perquè alguna cosa senten.

        Tot i que… (so de timbals) trobo que és massa agosarat dir que “un barceloní nadiu té més problemes fonètics que els que habitualment es presenten fora de la gran capital”, i més encara parlant de sonores. Segurament, hi haurà més parlants nadius o no-nadius barcelonins que ensordeixen que a Girona, però no crec que es pugui generalitzar. Cada parlant és un món: n’hi haurà de més impermeables (i parlaran més “com la iaia”) i més “parlants-esponja” (que potser hauran xuclat un més que possible castellà majoritari durant l’esbarjo).

        Joan (ara aniria bé que tinguessis un nom compost ;)), evidentment que hi ha un salt entre una pronúncia adequada i una de natural. I segurament ens descuidem una opció que beu de les dues: una pronúncia genuïna. Hi haurà pronúncies genuïnes que alhora són adequades (“normatives”), i n’hi haurà que seran més naturals i menys adequades (allò que en estudis acadèmics se sol considerar “acceptable”). “Classe” sense neutra final per mi seria poc adequada, però molt genuïna i natural. Ensordir esses seria gens adequat ni genuí (llevat d’algun dialecte del valencià, potser), i més o menys natural.

        *Vols dir que paraules com “enèsim”, “idiosincràsia” o… “Carcassona” fan dubtar més un barceloní que cap altre parlant? No ho sé pas.

        Dispenseu la manca de laconisme!

  5. montsellado
    03/12/2010

    Quina gràcia sentir-los parlar anglès; no he entès gairebé res (ep, sols porto 20 hores de classe), però m’ha fet gràcia.

    Només volia comentar una cosa: la meva aprenenta és de Mèxic, porta quatre anys amb nosaltres i li dóna vint voltes a molts d’ells.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Entrades anteriors

Comptador de lletraferits